torsdag 17 maj 2018

Praktik hos Fältgruppen i Gävle

Kvällens fältgrupp Jonas och Marie
Torsdagskvällen spenderade jag tillsammans med två av våra Fältassistenter i Gävle kommun, Jonas och Marie. Jag hade förmånen att vara med dem på ett kvällspass och möta våra ungdomar i stadsdelarna och i centrum. Vi var runt i de olika stadsdelarna för att kolla läget. Vi besökte Träffen på Sätra och såg hur det gjordes i ordning inför invigningen som är imorgon. Vi träffade även Vuxen Initiativ som kvällsvandrar varje i Sätra varje kväll. Vi var i Andersberg centrum där det var tjejkväll på Helges. Vi var även en sväng på Rapatac på Nordost och pratade med basketspelande ungdomar vid Brynässkolan.

Det som slår mig är det engagemang som finns och alla de ungdomar de känner. Själv har jag svårt att veta vad mina barns klasskamrater heter, men här kändes det som de hade koll på alla ungdomar i Gävle, vad de heter och vilka nätverk man finns i. Det märks även att man lyckats bygga en relation till ungdomarna och att det finns ett ömsesidigt förtroende.

Träff med Vuxen Initativ i Sätra
Läget kändes relativt lugnt ikväll. Det var en ganska vanlig torsdag där inte så jättemånga ungdomar som var ute, men det gav en representativ bild av en vanlig fältassistentkväll. Kul också att få se våra ungdomsgårdar i våra stadsdelar.

Jag kan konstatera att de gör ett fantastiskt jobb, och det märks att de gör skillnad. Därför kändes det lite extra bra att vara ute på fältet idag när vi i förrgår beslutade om att skjuta till ytterligare medel för två fältassistenter till så de nu är 8 som kan jobba förebyggande med våra ungdomar.

Det är ett fantastiskt jobb som de gör och det märks att de verkligen gör skillnad. Det är med en bra känsla i kroppen som jag ikväll går och lägger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar