fredag 16 mars 2018

Tillsammans utvecklar vi sjukvården

Idag har jag tillbringat dagen tillsammans med det Moderat sjukvårdsnätverket, det är vi moderater som arbetar med sjukvårdspolitik som ingår i den gruppen. För min del blev det sista gången som jag träffar dem i denna konstellation eftersom jag nu kommer fokusera på de kommunpolitiken. Värt att komma ihåg är att även kommunerna bedriver viss hälso- och sjukvård, men framförallt så kan vi påverka så människor inte behöver lika mycket sjukvård framöver. T.ex. så är det kommunerna som ansvarar för skolhälsovården och där ser vi att det finns mycket att göra. Kan vi få våra barn och ungdomar att må bättre så vet vi att det kommer löna sig i längden eftersom behoven inte blir lika stora för BUP eller till slut vuxenpsykiatrin.

Även i hemmen så bedrivs sjukvård i form av hemsjukvård. Den skatteväxlade vi för några år sedan vilket innebar att kommunerna tog över ansvaret. Jag kan konstatera att den förändringen inte har fungera så bra som vi önskat. Det är alldeles för oklart vart gränsen går och det blir alldeles för ofta diskussioner om vems ansvar det är istället för hur vi på bästa sätt kan ta hand om patienten. Jag anser att vi faktiskt ska fundera om man ska gå tillbaks till att regionen får ta tillbaks ansvaret.

För det tredje så bedrivs även sjukvård på våra boenden för äldre, där kan vi i kommunen göra det bättre för våra äldre så de slipper åka fram och tillbaka till sjukhuset.

Och för det sista så är kommunen även ansvarig för de patienter som är färdigbehandlade på sjukhuset. Det innebär att vi ska se till att de så snabbt som möjligt kan komma hem efter att de är medicinskt färdigbehandlade eller att de kan komma till ett korttidsboende. Här vill vi moderater att vi tillsammans med regionen ska införa någon form av mellanvård där patienterna kan vara under en begränsad tid om det inte har möjlighet att komma hem direkt från sjukhuset.

Vi vet att sjukvården kommer återigen vara en av de viktigaste frågorna i valet, vilket de alltid brukar vara. I år så är bedömningen att den kommer vara ännu viktigare än tidigare. Av den anledningen är det bra att vi sjukvårdsmoderater samlas och byter erfarenheter och hjälps åt i dessa frågor. Jag är stolt att jag ha varit med och byggt upp detta nätverk, och jag hoppas att de kan fortsätta att utvecklas så vi kan ta makten i Sveriges regioner och landsting. Dessutom vet vi att frågor tendera att smitta av sig mellan regionerna och då är det bra att ha så mycket kunskap som möjligt om vad som händer i andra regioner och landsting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar