torsdag 13 april 2017

Kundfokuserad färdtjänst/sjukresor

Det har under senaste tiden blossat upp en debatt om färdtjänst och sjukresor. Vi har under flera år fått synpunkter från passagerare att det är förseningar och väntetider och att man får åka halva länet innan man når sin destination. Nu har även förarna reagerat eftersom det är de som får ta all frustration från passagerarna och det tillsammans med för pressat körschema gör att arbetsmiljön blir lidande.

Av den anledningen så skrev min partikollega Pia Jansson en bra interpellation i ämnet på förra fullmäktige och radion lyfte även upp problematiken. Efter en debatt i radion har jag fått mycket mer input i detta och något är galet.

Jag träffade därför i veckan ett par från länet taxiföretag för att få mer input i detta och jag blir riktigt upprörd när jag hör hur man har lagt upp detta från regionen. Exempelvis fick jag återberättat att körningarna är så tight planerade med tider att det är helt orimligt att kunna köra på de tider som x-trafik planeringsystem säger. Det innebär att redan när arbetspasset börjar så är man försenad och enda sättet att hämta in den tiden så får man ställa in lunchrasten.

När man samplanerar körningarna så har jag fått det återberättat hur man kan börja en körning och när man är halvvägs till destinationen får man vända och åka tillbaks för att hämta ytterligare en passagerare.

Jag förstår att vi måste ha samåkning inom sjukresor och färdtjänst, men vart har patient och kundperspektivet tagit vägen.

Nu finns det en del saker som jag som oppositionspolitiker ska ta tag i, det är bara att kavla upp ärmarna och arbeta för en mer human och kundfokuserad färdtjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar