torsdag 15 december 2016

Då händer det igen, tjänstemännen ger sig in i den politiska debatten

Jag anser att debattsidan i länets tidningar är avsatt för politisk debatt. Nu har det hänt igen att vår regiondirektör skriver politiska debattartiklar, denna gång handlar det om ett försöka att försvara alla dessa resor till Kaiser Permanente.

Att tjänstemän använder det forum som är tänkt för politisk diskussion är mycket anmärkningsvärt, vems politiska ställningstagande gör de? Är de ett personligt tyckande eller är det majoritetens? Självklart kan vi andra politiker inte gå in i politisk polemik med tjänstemännen och  hur ska vi då kunna ge en annan politisk bild en den som de beskriver.

Om nu den politiska ledningen har sanktionerat dessa resor till KP varför vågar man då inte stå till svar för detta. Jag anser att det är bra att omvärldspana och inspireras av andra vårdgivare. Det vi har ifrågasatt är varför man skickar så många dit? Det som kanske har varit ännu mer anmärkningsvärt är när man ska försöka återkoppla vad man lärt sig och vad man tagit med sig hem så hittar man på saker som sedan visar sig redan varit infört eller kommer från Jönköping.

Det som jag tog med mig från den resa med några politiker som jag deltog i var att de har ett helt annat sätt att leda sin verksamhet. Om vår majoritet får med sig något om hur ett bra ledarskap ska vara så är det värt deras resa, men det har vi ännu inte hört eller sett något av.

Vi i oppositionen har nu sagt att det räcker med dessa resor och att vi bör fokusera på att implementera det man eventuellt har lärt sig, men tydligen så planeras det ytterligare resor. Jag förväntar mig att man lyfter upp detta för politiskt ställningstagande innan någon ytterligare resa genomförs, men det kanske är för mycket att önska.

Som sagt , det är mycket olyckligt när tjänstemän tar politisk ställning. Jag anser att det är vi politiker som tar den politiska debatten medan tjänstemännen ska verkställa det som vi politiker beslutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar