onsdag 2 oktober 2013

Sociala medier, är det framtiden?

Just nu pågår det en debatt om sociala mediers vara eller icke vara i landstinget. Jag kan förstå om det är svårt för alla att kunna engagera sig i sociala medier, men allt detta måste ses i ett större sammanhang.

Jag tycker vi ska utveckla och ta vara på de nya medier som uppstår. Vi kan inte alltid förlita oss på att samhället kommer se ut som det alltid har gjort. Vi vet att medievärlden förändras och det gör den i allt snabbare takt, och ingen kan förutspå vad som gäller om 5-10år. Den som inte har förmåga att anpassa sig och hänga med kommer bli förbisprungen av de som anpassar sig.

Vi vet att pappersupplagorna av tidningarna minskar i volym. Här har webben och en del gratistidningar tagit en stor del av läsarna. Det som händer nu är att de traditionella tidningsaktörerna måste hitta andra inkomstkällor än abonnemang på papperstidningar.

Själv gillar jag att läsa papperstidningen men har gått över till e-tidning som ger samma upplevelse men utan att behöva transportera en massa lästa tidningar till återvinningen. Jag gillar att någon har plockat ut de mest relevanta nyheterna som ger mig en bra överblick på vad som händer i samhället. Andra väljer att lyssna på radio och kolla på nyhetssändningar på TV. Det finns även de som endast söker upp nyheter på gratis webbsidor och andra forum vilket säkert fungerar bra för dem. Det som är mest oroväckande är de som inte är intresserade alls. Hur ska de kunna skapa sig en uppfattning om vad som händer i omvärlden.

Vi kommer se en ökad mångfald av nyhetskanaler framöver där internet och våra mobiler skapar helt nya möjligheter. Tiden när man sitter och väntar på att Rapport ska börja på TV är snart förbi. Redan nu så ser jag oftare på SVT-play nyheter än att sitta bänkad framför TV just kl 1930.

Men när det gäller oss politikers närvaro på sociala medier så tror jag att vi ska rannsaka oss själva. Vad skriver vi och för vem? Är det för att debattera med våra motståndare, visa engagemang hos sina sympatisörer eller för att hitta nya målgrupper.  Här finns det mycket mer att göra.

Det enda vi vet med säkerhet är att det inte kommer bli som vi tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar