tisdag 25 juni 2013

Sommaren är här

Sommaren är här och som vanligt förbereder Landstinget Gävleborg för sin stora dag i Almedalen. I dag rapporterar radion om landstingets engagemang förra året och planerna för i år. Almedalen är en arena där vi politiker träffas och utbyter erfarenheter och kunskap. Frågan är om det är rätt av landstinget Gävleborg att vara där som en aktör och arrangerar aktiviteter. Målsättningen antar jag för landstingsledningen är att bygga ”varumärket” landstinget Gävleborg, och där är jag mycket tveksam till att Almedalen är rätt forum.

Det har även ställts frågor till vad vi i oppositionen har för delaktighet i detta. Första året var det ett rent tjänstmannarrangemang och förra året så var majoritetens politiker delaktiga. Inga beslut har tagits i någon politisk församling att vi ska arrangera aktiviteter där. Vi har inte heller sett någon ordentlig utvärdering vad de tidigare aktiviteterna har gett landstinget trots att vi ifrån oppositionen har efterfrågat detta.

Att vi som landstingsråd och oppositionsråd åker dit för att få kunskaper och erfarenheter från andra är inte så konstigt. Det är ett kostnadseffektivt sätt att kunna ta in ny kunskap och inspireras om man jämför vad det kostar att delta på andra konferenser och seminarier.

I år kommer jag delta i ett seminarium som enda representant ifrån oppositionen och då kommer jag ge min syn på den kommande regionbildningen i Gävleborg, vilket kan bli spännande.  Jag kommer även att blogga, som jag gjort tidigare år, om de övriga seminarier jag är med på för att återrapportera vad som sker där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar