torsdag 25 april 2013

Besparingar på 250miljoner möts med tystnad från ansvarigt landstingsråd

Det har under våren diskuterats besparingar inom vården i landstinget, eller som majoriteten kallar det ”effektiviseringar”. Vi får hela tiden höra från våra verksamheter och läsa i tidningar om att man ska göra neddragningar och besparingar ute i vården. Av den anledningen har jag tidigare frågat den politiska- och tjänstemannaledningen om hur stora belopp ska man spara in och hur mycket är det på varje verksamhet. Vi har då vid ett par tillfällen fått höra om att det rör sig om totalt 250miljoner under 2013 som ska sparas. När media sedan börjar fråga om detta så förnekas det att man ska spara.

Av den anledningen ställde jag i går på fullmäktige ett par frågor till finanslandstingsrådet. Det är ett av de verktyg vi har som politiker att ta reda på information och ställa ansvariga politiker till svars. Jag vill helt enkelt veta hur mycket besparing/effektiviseringsåtgärder ligger på respektive verksamhet. Jag blev riktigt förvånad när svaret blev att man kommer klara en ekonomi i balans och att inga besparingar ska göras mer en de vanliga vardagsrationaliseringarna.

I en annan interpellation erkände man att division medicin ska spara 45mnkr där psykiatrin ska spara 12miljoner. Dessutom fick vi veta igår på fullmäktige att man planerar att stänga psykiatrimottagningen i Ljusdal.

Antingen hemlighåller majoriteten dessa siffror för oss eller så vet de inte om vad våra divisioner håller på med. Jag vet inte vad av dessa två alternativ som är värst men det är helt klart att de har absolut ingen koll på läget, skrämmande!

Jag avslutade mitt inlägg på fullmäktige att förklara för våra landstingsråd att de måste lära sig en sak, det går inte att hemlighålla sådana här saker för oss. Sanningen kommer alltid fram och vi kommer inte nöja oss med majoritetens ständiga tystnad. 

2 kommentarer:

  1. Kajsa von Friesen27 april 2013 kl. 16:52

    Talas det aldrig om att dra ner på administration?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr så verkar administrationen vara fredad. Det finns en del att utav den centrala administrationen, det handlar helt enkelt om att prioritera rätt.

    SvaraRadera