onsdag 15 augusti 2012

Hur lång tid ska man behöva vänta för att träffa läkare?

Jag har idag under förmiddagen försökt boka en tid på vår vårdcentral åt min dotter som har haft magvärk under en längre tid. När man ringer vårdcentralen möts man såklart av telefonsvarare där man ska knappa in telefonnummer. Efter en halvtimme ringer de upp, om man har tur (Tidigare har det hänt att de inte ringer upp över huvud taget). När man sedan vill boka en tid hos läkare så är första tillgängliga tid, som inte är akuttid, om 14dagar.

Då påtalar jag såklart att det finns vårdgaranti där man ska få träffa läkare inom 7dagar, men då blir jag informerad om att det gäller inte icke-akuta åkommor. Mycket märkligt, är det på detta sätt våra patienter informeras idag? Vårdgarantin gäller framförallt om det inte är akut, är det akuta problem ska man träffa läkare mycket snabbare än 7dagar.

Jag ringer då såklart upp en konkurerande vårdcentral för att se om de har mer tillgängliga tider, men icke, där är väntetiden ännu längre. De är dessutom duktiga på att påpeka att man först ska lista sig hos dem innan man kan få en tid. Då får jag informera om att de får otrohetsersättning om de bokar in en tid och att jag har för avsikt att lista om hela familjen till dem, och då letar de i alla fall efter tillgängliga tider. Först tillgängliga tid hos dem är om 3veckor. Bemötandet hos den nya HC är mycket bättre och de försöker förklara hur vårdvalet fungerar, men med stor besvikelse så avslutar vi samtalet.

Hur är det till egentligen med tillgängligheten i länet. Jag får ofta höra hur vården fungerar och visst har det framkommit att det är svårt att få tid hos läkare, men inte att det ska ta så här lång tid.

Nu har jag kollat på webben för att se vilken vårdcentral som har bäst tillgänglighet för att se om de har tid att ta emot min dotter för ett läkarbesök, vi får se hur snabbt de ringer upp och om de har tid.

1 kommentar:

  1. Jag kontaktade min vårdcentral den 24 juli i år för att boka en tid. Fick en tid 22 augusti. En hel månads väntetid alltså. Samma morgon som jag har min tid ringer de och är tvungna att ändra min tid pga dubbelbokning. Visst, tänkte jag, och trodde att jag skulle få en tid senare på eftermiddagen eller nästkommande dag. Den nya tiden som jag fick är den 18 september.... En MÅNAD framåt alltså. Och då har jag redan väntat i en månad. Kontaktade dom idag och påtalade om vårdgarantin. Svaret jag fick var att jag kan ju inte få gå före dom som är akut sjuka, har hög feber osv. Enligt dom har jag inte annat val. Hon påpekade även att det är ju snart, bara två veckor kvar...

    SvaraRadera