onsdag 27 juni 2012

En lugn kväll på akuten

Gårdagens eftermiddag tillbringade jag på akuten på Gävle sjukhus. Det var ett inplanerat besök där jag fick förmånen att följa en av våra kirurger på ett av deras arbetspass på akuten. Det var tydligen ovanligt lugnt på kirurgakuten just igår men jag fick möjligheten att vara med och se hur de arbetar.

Många av de patienter som kommer dit ska egentligen söka sig till primärvårdsjouren eller i många fall avvakta till dagen efter och söka sig till sin vårdcentral. Samtidigt vet jag hur svårt det är för människor att veta hur man ska göra om någonting har hänt och man vill ha hjälp. Det finns ett stort behov av kunskapande för befolkningen där man bör känna till 1177 och primärvårdsjouren. Innan jag blev heltidspolitiker hade jag själv ingen aning om att det fanns en annan jour kvällar och helger än den som finns på akuten på våra sjukhus, så avsaknad av den kunskapen så söker sig många dit.

Men oavsett om patienter kanske har sökt sig till akuten i onödan så var det glädjande att se hur väl de tar hand om de patienter som ändå sökt sig dig dit. Visst fick några vänta, men jag fick lite bättre förståelse för att det kan ta tid innan alla undersökningar är gjorda och svaren har kommit till akuten. Det finns många förbättringsområden när det gäller hur man kan minska krångel och onödigt arbete med t.ex. bättre IT-system inom vården.

Jag fick under kvällen vara med när det syddes för enklare skador på någon som ramlat, undersökning av fallskador och trafikolycka. Kirurgen på akuten har även övrig kirurgjour så jag var med när några patienter skulle besökas på avdelningarna. Med viss tveksamhet så var jag även med under en timmes lång operation, där jag fick se hur operationsteamet arbetade.

Det var en mycket lärorik kväll där jag fick möjlighet att få berättad för mig om deras vardag och om framtidens utmaningar inom sjukvården, vi hann även med att prata lite världs- och landstingspolitik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar