fredag 30 september 2011

Föräldrar oroliga över flytt av ”barnakuten”

Landstinget planerar för att flytta det akuta omhändertagandet av barn från barnkliniken till akuten på Gävle sjukhus. Idagens GD är det en bekymrad mamma som känner sig orolig för vilka konsekvenser detta kommer få för hennes son som ofta uppsöker sjukhuset.

Jag har full förståelse för hennes oro och jag känner på samma sätt. Jag har själv åkt akut in till sjukhuset med mina barn i vid olika tillfällen och har någon gång fått förmånen att åka direkt med ambulans till barnkliniken men jag har även suttit och väntat på akuten med min dotter. Att få förmånen att komma direkt på barnkliniken där specialutbildad personal tar hand om oss har för mig känts mycket bättre än att sitta på akuten, även om personalen där gör ett fantastiskt jobb. Samtidigt kan jag förstå att det blir påfrestande för personalen på barnkliniken när det kommer in akuta fall mitt på natten.

Jag hoppas att man verkligen funderar igenom denna förändring noggrant Det kanske vore bättre om man gjorde om barnklinikens lokaler så de bättre passar för en verksamhet där man även tar hand om akuta patienter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar