torsdag 3 februari 2011

Läkare förklarar varför de slutar arbeta hos landstinget.

I dagens GD läser vi om de läkare som har valt att gå från landstingets hälsocentral i Gävle till Caremas på Brynäs. Jag hoppas att majoritetens företrädare läser denna artikel och tar till sig vad läkare säger. Följande citat är väldigt talande i artikeln

. ”Jag känner att jag får mer möjlighet att påverka här, jag får utrymme att ge mina patienter det jag vill”

”Det var så trögt i landstinget, så många beslutsled. Det blev bara mer och mer centralstyrt under den tid jag jobbade där”

För oss i oppositionen är detta inget nytt utan vi påpekar ständigt för landstingsledningen att vi måste skapa en bättre arbetsklimat för vår personal. Genom att låta personalen styra mer över verksamheterna och utveckla sjukvården så trivs personalen bättre och patienterna får en bättre vård vilket gör att personalen stannar hos landstinget och det blir lättare att rekrytera ny personal. Det finns helt enkelt bara vinnare på att på att göra detta, eventuellt finns det förlorare i den högsta ledningen som känner att de tappar kontrollen men det borde vara underordnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar