tisdag 13 april 2010

Intressant dag i Hudiksvall

Idag har jag vart och pratat på moderatlunch i Hudiksvall. Jag pratade om sjukvårdens utmaningar i framtiden och framförallt Landstinget Gävleborgs utmaningar. Vi har landets högsta landstingskatt men vi har sämst resultat när det gäller socialstyrelsens öppna jämförelser. Jag gav även min syn på framtiden för Hudiksvalls sjukhus. Det är viktigt att vi har två akutsjukhus i länet för att garantera en säker och bra vård för alla länsinvånare. När jag lyssnar på majoritetens företrädare får jag ofta höra hur man vill stänga BB/förlossning i Hudiksvall och centralisera det till Gävle, vilket man än så länge hemlighåller. Vi har dessutom allvarliga problem med vår personalpolitik, läkarna flyr från landstinget där flykten från BUP och vuxenpsykiatrin i Hälsingland är ett aktuellt exempel. På förmiddagen träffade jag en f.d. medarbetare som har valt att lämna Landstinget Gävleborg. Det är oerhört viktigt att ledningen lyssnar på dessa personer som har valt att sluta sin anställning av en eller annan orsak, men det verkar inte ledningen bry sig om. Vi har sagt det förut och det är värt att upprepa, Landstinget Gävleborg behöver ett nytt politisk ledarskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar