torsdag 25 mars 2010

Viktigt med information till väntande patienter

Igår var jag på sjukhuset med min son på besök, han skulle göra en kort rutinkontroll. Vi hade en tid bokad, och som vanligt får man vänta innan man får komma in till läkaren. Tillsammans med mig satt bl.a. en mamma med sin tonårsdotter och väntade på att få träffa läkaren, de hade en tid som var 20min efter den tid som min son hade. Efter en timme fick jag och min son träffa läkaren, mamman som satt i väntrummet frågade läkaren när hon kunde förvänta sig att få komma in till doktorn. Då får jag höra med en förvåning hur läkaren läxar upp mamman med argument att hon minsann ska vara tacksam att det finns läkare överhuvudtaget och att läkaren minsann tar in folk i turordning. Detta är inte acceptabelt sätt att bemöta patienterna. Under tiden vi satt där och väntade kom annan personal förbi, men ingen sa att det var förseningar och att det skulle ta längre tid än förväntat. Patienterna kan acceptera att vänta men man ska bli bemött på ett bra sätt och kontinuerligt bli informerad om vad som händer. Det är dags för en ny politisk majoritet, en majoritet som sätter patienten i centrum istället för väntrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar